Onko autoilun Netflix pian täällä?

 

”Yhteiskäyttöautoista” ja ”auton omistajuuden mullistuksesta” on lähes jokainen kuullut, mutta melko harvalla on asiasta omaa kokemusta. Yritykset ovat kehittäneet erilaisia autoilupalveluita viime vuosina, mutta niiden alkutaival on ollut melko jähmeää. 

Kuvittele, että olet juuri lähdössä viikonlopun viettoon mökille. Sen sijaan, että kipaisisit autotalliin ja pakkaiset tavarat autoosi, otat esiin kännykkäsi ja avaat sieltä sovelluksen. Kerrot sovellukselle, että haluat matkustaa mökille nopeasti, mutta samalla myös mahdollisimman vähäpäästöisesti. Hetken päästä kännykkäsi kilahtaa ja sovellus ilmoittaa, että talosi edessä sinua odottaa kuskiton auto, joka vie sinut mökille.

Itse ajavan auton kyytiin tuskin pääsee ihan lähiaikoina, mutta muuten yllä kuvattu on jo mahdollista nykyään pääkaupunkiseudulla. Auton omistamisen muuttuminen puhutti paneelikeskustelijoita ja puhujia myös marraskuussa järjestetyillä Auto 2018 -messuilla. Messujen annista inspiroituneena kasasimme alle listan erilaisista autoilupalveluista, joita yritykset ovat jo nyt alkaneet testaamaan.

 Kaiken kattava autoilupalvelu

Auton omistamiseen liittyy monia vastuita ja myös kustannuksia: autolle pitää hankkia vakuutus, siihen pitää vaihtaa renkaat ja sitä pitää huoltaa ja korjata aika ajoin. Nykyään oman auton ostamisen sijaan voit hankkia kaiken kätevästi yhdestä palvelusta. Palvelun kautta saat auton käyttöösi yhdeksi tai useammaksi kuukaudeksi kiinteään hintaan, johon sisältyvät niin vakuutukset, huollot kuin korjauksetkin. Tällaista leasingpalvelua tarjoavat esimerkiksi K-Caara, Veho Go, Herz, ALD Automotive ja LeasePlan.

Palvelun etuna on riskittömyys verrattuna auton omistamiseen. Auton vuokrauspalvelun käyttäjä tietää aina ennalta palvelun tarkan hinnan. Lisäksi palvelun käyttäjä voi valita esimerkiksi vaihtoehtoisella käyttövoimalla kulkevan auton, eikä hänen tarvitse huolehtia auton jälleenmyyntiarvon säilymisestä. 

Muutaman minuutin matka

Lyhyille matkoille sopiva yhteiskäyttöautopalvelu on esimerkiksi Omago, 24Go ja Green Mobility. Palvelun kautta voit ottaa käyttöösi auton, hurauttaa sillä määränpäähän ja jättää sen parkkiin. Veloitus tapahtuu automaattisesti matkan ajallisen keston perusteella.

Tällainen palvelu voi olla toimiva ratkaisu niille, jotka tarvitsevat autoa vain silloin tällöin lyhyitä matkoja varten.

Auto yhteisön, yrityksen tai kunnan käyttöön

Jotkut taloyhtiöt tarjoavat asukkaidensa käyttöön yhteisen auton: käytännössä siis kaikki talon asukkaat ovat oikeutettuja varaamaan auton käyttöönsä. Vuokra-ajasta veloitetaan yleensä kiinteä hinta.

Taloyhtiöiden lisäksi myös esimerkiksi kunnat tai muut yhteisöt voivat ottaa käyttöönsä jaetun auton. Yhteiskäyttöautoja tarjoavat tällä hetkellä esimerkiksi EkoRent ja 24Rent.

 Autot ja muut liikkumisen muodot samassa palvelussa

Tulevaisuudessa liikkumiseen on tarjolla entistä saumattomampia palveluja, joihin kuuluvat niin autot, joukkoliikenne kuin pyörätkin. Tätä ajattelua on jo lähdetty kokeilemaan: Whim tarjoaa helsinkiläisille kaikki liikennevälineet samassa sovelluksessa. Sovelluksen avulla voi käyttää julkisia kulkuvälineitä, taksia, kaupunkipyörää ja myös vuokra-autoa kuukausiperusteiseen hintaan.

 

 Mikä hidastaa palveluiden yleistymistä?

Tällä hetkellä autoilupalvelut ovat keskittyneet pääkaupunkiseudulle ja isoimpiin kaupunkeihin. Jotkut palvelut istuvat myös laajemmin Suomeen, toiset taas jäävät hyvin todennäköisesti vain kaupunkilaisten käyttöön.

 Jotta yhteiskäyttöautot ja autojen kausiluonteinen vuokraus yleistyisi, tarvitaan asiantuntijoiden mukaan kahta asiaa: ensinnäkin palveluiden ja niiden hintojen kehittymistä sekä rohkeita yrityksiä, jotka ovat valmiita kokeilemaan ja innovoimaan – silläkin riskillä, ettei palveluiden tuottavuus olekaan tällä hetkellä taattua.

 Toiseksi tarvitaan tiedon lisäämistä ja asenteiden muutosta. Toistaiseksi suurin osa ihmisistä ei ole valmis vaihtamaan omaa autoa jaettuun autoon.  Rahoitusyhtiö Santander Consumer Financen teettämän kyselyn mukaan vain 21 prosenttia vastanneista olisi valmiita käyttämään yhteiskäyttöautoa. Kuitenkin jo yli puolet (54 prosenttia) olisi valmiita maksamaan autosta kiinteää kuukausimaksua, kunhan hinta olisi tarpeeksi alhainen.

 
Sisältötoimisto Myy