Yksityisautoilusta tuli liikennepolitiikan hyvä vihollinen – mutta ilman autoja Suomi ei tule toimeen

AdobeStock_65404610.jpeg

Yksityisautoilu loistaa poissaolollaan hallinnon liikenteen kehittämislinjauksista. Liikennepolitiikkaa seuraavat kansanedustajat kuitenkin tietävät, että auto on monelle välttämätön liikkumismuoto. Ilmastotavoitteet eivät täyty ilman autokannan uudistamista.

”Suomi on edelläkävijä kohti hiiletöntä liikennettä ja viestintää.” 

”Verkot ja palvelut helpottavat arkea ja edistävät elinkeinonharjoittamista.” 

”Uudet toimintamallit ja innovaatiot vauhdittavat hyvinvointia ja kilpailukykyä.”

Nämä lennokkaat tavoitteet löytyvät liikenne- ja viestintäministeriön strategiasta, joka julkaistiin viime joulukuussa. Ne kertovat havainnollisesti siitä, millaiset teemat ovat pinnalla liikennepoliittisissa linjauksissa, joita onkin tekeillä runsaasti:

Suomessa laaditaan ensimmäistä kertaa 12-vuotista liikennejärjestelmäsuunnitelmaa, josta puhutaan myös nimellä Liikenne12. Senkin valmistelun strategisissa linjauksissa keskitytään joukkoliikenteen kilpailukyvyn parantamiseen ja kestäviin liikennemuotoihin siirtymiseen.

Valtiovarainministeriö koordinoi työryhmää, joka valmistelee liikenteen verouudistusta. Fossiilittoman liikenteen työryhmä esittelee ehdotuksensa syksyn aikana. LVM valmistelee logistiikan digitalisaatiostrategiaa ja liikenteen automatisaation toimenpideohjelmaa.

Teemat ja tavoitteet ovat sinänsä hienoja, mutta tarkemmin katsottuna jotakin puuttuu: Mitä linjauksissa sanotaan yksityisautoilusta ja tieverkon tilasta? Ei oikein mitään. 

Liikennelinjausten suosikkitermeinä mainitaan usein kestävät liikennemuodot eli joukkoliikenne, kävely ja pyöräily. Näiden osuuden kasvattamiseen kehittämispapereissa pannaan paljon painoa. Tässä vain unohtuu, ettei autoilu liikkumismuotona ole katoamassa mihinkään eikä sille monissa tilanteissa ole järkevää vaihtoehtoa.

Autokannan uusiutumista nopeuttaviin toimiin ei myöskään ole löydetty riittävää tahtotilaa, ei vaikka autokanta on Suomessa poikkeuksellisen vanhaa ja kiertää muihin Euroopan maihin nähden hitaasti. 

Lue analyysi autoilun roolista liikennepolitiikassa MustReadin verkkomediasta.

Hanna Kalenoja