Henkilöauto lisää työpaikkojen saavutettavuutta

Traficom on tuoreessa julkaisussaan tarkastellut työpaikkojen saavutettavuutta henkilöauton sekä joukkoliikenteen näkökulmasta Suomessa. Työpaikkojen saavutettavuutta on tarkasteltu sijainnin ja matka-ajan perusteella.

Saavutettavuus voidaan määritellä helppoudeksi, jolla henkilöt ja yritykset tavoittavat tarvitsemansa palvelut ja toiminnot. Helppouden määrittää se, kuinka nopeasti ja edullisesti määränpäähän pääsee.

30 minuutissa saavutettavien työpaikkojen määrä henkilöautolla ja joukkoliikenteellä. (Traficom 2021)

Kuvassa käytetty saavutettavuusmittari kertoo kuinka monta työpaikkaa kustakin kilometrin ruudusta voidaan saavuttaa 30 minuutissa henkilöautolla ja joukkoliikenteellä. Puolen tunnin matka-aikaraja on valittu sen takia, että työvoimatutkimuksen mukaan Suomessa yhdensuuntaiseen työmatkaan kuluu keskimäärin 23 minuuttia. Lisäksi puolen tunnin aikaraja on yleisesti käytössä kansainvälisesti mittaamaan kohtuullisen työmatkan pituutta.

Henkilöauto antaa vaihtoehtoja

Suurin osa henkilöautoilla kuljetuista työmatkoista on suhteellisen lyhyitä. Työvoimatilaston mukaan 51 prosenttia henkilöautolla tehtävistä työmatkoista on alle 10 km pituisia ja yli 50 km pitkien työmatkojen osuus on vain 8 prosenttia.

Henkilöautolla eniten työpaikkoja 30 minuutin sisällä saavutetaan suurissa kaupungeissa, maakuntakeskuksissa ja niiden ympäristössä. Toisin sanoen alueilla, joihin on keskittynyt paljon työpaikkoja. Verrattaessa joukkoliikenteeseen henkilöautolla saavutettavien työpaikkojen osuus on valtakunnallisesti merkittävästi suurempi. Henkilöauto ei tuo työpaikkaa lähemmäksi, mutta antaa mahdollisuuksia työssäkäyntiin myös siellä, missä joukkoliikenteen palvelutaso ei ole kilpailukykyinen.

Joukkoliikenteen rooli työmatkaliikenteessä

Joukkoliikenteellä työpaikkojen saavutettavuus kohtuullisessa aikarajassa on hyvä suurten kaupunkien ja maakuntakeskusten keskuksissa. Jos 30 minuutin aikaraja poistetaan, myös joukkoliikenteen avulla saavutettavien työpaikkojen lukumäärä kasvaa, mutta henkilöauton mahdollistamaa saavutettavuutta ei silti tavoiteta. Asumistiheyden laskiessa kattavaa tai kannattavaa joukkoliikennettä ei ole aina mahdollista järjestää. Etäämmällä suurista kaupungeista tai maakuntakeskuksista henkilöauton rooli mahdollisten työpaikkojen saavuttajana korostuu työmatkaliikenteessä ja työssäkäyntialueiden muodostumisessa entisestään .

Valtakunnallisesti Suomessa on myös paljon alueita, joista työpaikkoja saavutetaan sekä henkilöautolla että joukkoliikenteellä vähän. Tällöin kyse ei ole välttämättä siitä, että liikennejärjestelmä olisi puutteellinen, vaan tämä kertoo työpaikkojen lukumäärän vähäisestä määrästä näillä alueilla.

Lähde: Traficom

Avainsanat: Saavutettavuus, Työmatkaliikenne, Henkilöauto, Joukkoliikenne

Hanna Kalenoja